پنجشنبه ۱۷ آبان ۰۳

آرشیو شهریور ماه 1401

خدمات پژوهشی جامع و گسترده دانشگاهی

نحوه نوشتن پیشگفتار پایان نامه، مقاله

موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان
تضمین تعهد و پشتیبانی مستمر


پیشگفتار ممکن است برای معرفی یک کار علمی اعم از کتاب، مقاله یا پایان نامه به کار رود. پیشگفتار بایستی اطلاعاتی را در رابطه با پیش زمینه شما به منظور اثبات اعتبار خود برای مخاطب و همچنین علت نوشتن متن علمی حاضر باشد. در نگاه اول ممکن است نوشتن پیشگفتار کار دشواری به نظر آید، ولی نوشتن آن باعث می‌شود مخاطب شما قبل از مطالعه متن، اطلاعات کافی را در رابطه با آن به دست آورد. در صورتی که با قالب‌های از پیش تعیین شده سعی در نگارش پیشگفتار داشته باشید، تهیه پیشگفتار کار ساده‌ای خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به معرفی پیشگفتار و به طور اختصاصی به معرفی پیشگفتار پایان نامه بپردازیم و نکات نگارش آن را مرور کنیم.

1- پیش زمینه خود را معرفی کنید.

در این قسمت شما می‌توانید خواننده را با پیش زمینه تخصصی و تحصیلی خود آشنا سازید.

در صورت نیاز مدارک خود را ارائه دهید. به عنوان مثال در صورتی که د حال نگارش کتابی در زمینه اختلال دو قطبی هستید، بایستی خواننده را مطمئن سازید که قبلا در زمینه روانشناسی تحصیل کرده‌اید.


2- علت و یا انگیزه خود را از انجام تحقیقات مشخص سازید.

ممکن است خواننده علاقه داشته باشد بداند چه کسی شما را برای انتخاب چنین موضوعی تشویق کرده است. همچنین ممکن است خود شما علاقه داشته باشید تا روند انتخاب موضوع خود را با خواننده در میان بگذارید تا در فهم بقیه مطالب وی را یاری کنید. با این حال نوشتن این بخش اختیاری است و ضرورتی برای معرفی مشوق یا انگیزه انتخاب تحقیقات حاضر برای خواننده وجود ندارد.


3- علت اهمیت متن خود را برای مخاطب توضیح دهید.

چرا خواننده بایستی متن شما را مطالعه کند؟ چه چیزی مطلب شما را با ارزش ساخته است؟ پاسخ به این سوالات را در پیشگفتار خود بگنجانید. این کار به خواننده کمک می‌کند تا خلاءهایی را که شما برای پر کردن آنها تلاش می‌کنید درک کند و متوجه شود با مطالعه مطلب حاضر چه اطلاعاتی را به دست خواهد آورد.


4- مخاطب هدف خود را مشخص سازید.

این کار به خواننده کمک می‌کند تا بداند آیا مطلب حاضر برای وی مفید خواهد بود یا خیر. با وجود این که شما قصد دارید مخاطبان بیشتری را برای نوشته خود جلب کنید، در صورت مشخص کردن مخاطبین هدف خود، از ناامید شدن خوانندگان جلوگیری می‌کنید.


5- برای خواننده مختصری از اطلاعاتی را که با خواندن متن شما کسب خواهد کرد، ارائه دهید.

 

این کار به خواننده کمک خواهد کرد تا انتظارات خود را از مطالعه مطلب شما شکل دهد. هم‌چنین نکات مهم در متن را برای خوانندگان برجسته‌تر خواهد ساخت. در حالت کلی این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیام خود را به طور موثرتری برای مخاطبان انتال دهید.


6- بینش جالبی از متن را برای مخاطب انتقال دهید.

ممکن است شما بخواهید جزئیات بیشتری را در رابطه با تحقیقات خود با خواننده در میان بگذارید (انجام این کار کاملاً اختیاری است). ممکن است احساس کنید برخی اطلاعات برای خواننده جالب خواهد بود و یا برای درک بیشتر متن به وی کمک خواهد کرد. در صورتی که شما قصد انتقال چنین اطلاعاتی را برای خواننده تحقیق خود دارید، پیشگفتار مکان مناسبی برای ارائه این اطلاعات خواهد بود.


7- در صورت نیاز از افراد خاصی که شما را یاری کرده‌اند قدردانی کنید.

ممکن است شما بخواهید تا از افرادی که در انجام تحقیقات و یا نگارش و ویرایش متن تحقیق به شما یاری رسانده‌اند قدردانی کنید. این قدردانی‌ها می‌توانند در قسمت پیشگفتار گنجانده شوند.

قدردانی از افرادی که شما را در انجام تحقیقات یاری کرده‌اند، در قسمت پیشگفتار انجام می‌گیرد.


روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02188524117-02188524118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

تلگرام – واتس اپ: 09102340118

اینستا گرام: 118daneshgahcom@

ایمیل: info@118daneshgah.com

پیامک: 50002357


کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری

اسکوپوس چیست؟


موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان
تضمین تعهد و پشتیبانی مستمر


 

اگر شما به تازگی وارد دنیای تحقیقات شده باشید، احتمالا نام اسکوپوس به گوش شما خورده است. سوالی که در این مرحله برای هرکدام از ما پیش می‌آید این است که: اسکوپوس چیست و چه کاربردی در نوشتن مقاله و انجام کارهای پژوهشی دارد. اسکوپوس یک نمایه استنادی مربوط به الزویر (Elsevier) است که حدود ۳۶۰۰۰ موضوع را در علوم مختلف از جمله علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی، در بر می‌گیرد. اسکوپوس شامل سه بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی و کتاب‌ها می‌شود. تمامی محصولات اسکوپوس فارغ از اینکه متعلق به چه شخص یا سازمانی باشند، سالانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا از رعایت شدن معیارها و استانداردهای کیفیت بالا، اطمینان حاصل شود.

 

1- محتوای اسکوپوس چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

اسکوپوس در زمینه‌های ذکر شده دارای عناوین مختلفی به شرح زیر است:

  • ۱۵۰۰۰ مجله
  • ۱۲۰۰ مقاله با دسترسی رایگان
  • ۵۰۰ مقاله کنفرانسی
  • بالغ بر ۶۰۰ نشریه دانشگاهی
  • ۲۰۰ مجموعه کتابی
  • ۳۸۶ میلیون وبسایت علمی
  • ۲۲ میلیون ثبت اختراع از ۵ دفتر ثبت اختراع مختلف

2- نحوه دسترسی به اسکوپوس

عضویت در سایت اسکوپوس پولی است و شما برای استفاده از مقالات این سایت یا باید در این سایت عضو شده باشید و یا از نویسنده‌های مقالات چاپ شده در اسکوپوس باشید. البته برخی از دانشگاه‌ها با خرید اشتراک سالیانه این سایت، برای دانشجویان خود این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوانند به طور رایگان از مقالات اسکوپوس استفاده کنند.


3- متداول ترین روش جست‌وجو در اسکوپوس چیست و با چه عناوینی می‌توان در اسکوپوس سرچ کرد؟

روش رایج جست‌وجو در اسکوپوس، جست‌وجوی نام مقاله است. با این وجود شما می‌توانید با جستن نام نویسنده مورد نظر خود به مقاله‌های آن شخص، و یا با جستن نام یک سازمان علمی به مقاله‌های آن سازمان دسترسی پیدا کنید.


4- مزایای چاپ مقاله در اسکوپوس چیست و مردم به چه دلیل طرفدار آن هستند؟

4-1- افزایش تعداد بازدید و قابلیت در دسترس بودن:

پیدا کردن مقاله‌‌های علمی به اندازه دشواری اطمینان پیدا کردن از کیفیت آن‌ها، کار مشکلی است. اسکوپوس دسترسی آسان به مقاله‌ها را تقویت می‌کند و اعتبار مناسبی به مقاله‌های چاپ شده می‌بخشد.


4-2- افزایش همکاری‌های عمومی:

کشفیات به ندرت در انزوا رخ می‌دهد؛ اختراعات و کشفیات در خلال مطالعه، آنالیز و به اشتراک گذاشتن تحقیقات و دیدگاه‌های چندرشته‌ای، تقویت می‌شود. اسکوپوس با برجسته کردن کار اشخاص کلیدی و متخصصان در یک زمینه تحقیقاتی مشخص، برای محقق این امکان را فراهم می‌کند که بتواند با افراد دیگر در زمینه تحقیقاتی خود ارتباط برقرار کند و به دانش خود اضافه کند. همکاری‌های عمومی باعث رشد و ارتقای کشفیات علمی می‌شود.


4-3- افزایش احتمال گرفتن بورسیه تحصیلی:

امروزه بورسیه گرفتن برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان وارد یک مرحله بسیار پیچیده و رقابتی شده است. چاپ شدن مقاله در اسکوپوس به مقاله و نویسنده اعتبار خاصی می‌بخشد و امکان گرفتن بورسیه تحصیلی را بالا می‌برد. اسکوپوس با داشتن حوزه علمی وسیع، به محققانی که در علوم مختلف مقاله‌ای در اسکوپوس چاپ کرده‌اند، این اجازه را می‌دهد که درخواست‌نامه‌های جامعی در زمینه‌های مختلف برای دانشگاه‌های مد نظر خود ارسال کرده و شانس پذیرش خود را بالا ببرند.


4-4- توانمندسازی سازمان‌ها:

کسانی که مسئولیت اداره یک سازمان علمی را به عهده دارند، همواره با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. چالش‌هایی از قبیل: ماندن در اوج در یک دنیای تحقیقاتی که همواره در حال رشد است، آموزش سیستم عامل‌های گوناگون به افراد و اثبات ارزش راه حل‌های خود با کمترین بودجه تحقیقاتی. اسکوپوس با دسترسی بی‌نظیر به تحقیقات جهانی و امکان ادغام برنامه‌های موجود، به سازمان‌ها در راستای توانمندسازی، کمک شایان توجهی می‌کند.


5- رتبه‌بندی در اسکوپوس:

اسکوپوس یکی از معتبرترین منابع جهت تعیین شاخص اچ برای نویسندگان است. این شاخص با توجه به تعداد مقالات چاپ شده نویسنده و همچنین تعداد استنادات به آن مقالات در طول دوره زمانی دو ساله محاسبه می‌شود. این شاخص معیار خوبی برای سنجش میزان اعتبار افراد و دانشگاه‌هاست.

همچنین اسکوپوس برای رتبه‌بندی مقالات از فاکتور Q استفاده می‌کند. مجلات با توجه به سطح علمی و کیفیت، در ۴ سطح Q1,Q2,Q3,Q4 طبقه‌بندی می‌شوند. مجلات با رتبه Q1، با توجه به استانداردها و معیارهای اسکوپوس، بهترین مقالات از نظر کیفت به شمار می‌روند. به همین ترتیب مقالات Q2 و Q3 رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند و مجلات با رتبه Q4، از پایین‌ترین سطح کیفیت برخوردارند. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر باید تلاش کنید تا مقالاتی را با رتبه Q1 یا Q2 به چاپ برسانید. همچنین در صورتی که می‌خواهید در مقاله خود به مراجع معتبری استناد کنید، می‌توانید از این فاکتور برای انتخاب مقاله مرجع کمک بگیرید.


روش های تماس


تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02188524117-02188524118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

تلگرام – واتس اپ: 09102340118

اینستا گرام: 118daneshgahcom@

ایمیل: info@118daneshgah.com

پیامک: 50002357



کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری

 

رایج‌ترین قالب مقاله علمی پژوهشی

موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان
تضمین تعهد و پشتیبانی مستمر


یکی از مهم‌ترین المان‌های نگارش یک مقاله علمی پژوهشی آشنایی با انواع مقاله های علمی پژوهشی و رعایت فرمت نوشتاری هر کدام از انواع آن است. رعایت فرمت صحیح هر کدام از انواع مقاله های علمی پژوهشی در گرفتن پذیرش جهت چاپ در مجلات معتبر، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی انواع مقاله های علمی پژوهشی و فرمت نوشتاری هر کدام خواهیم پرداخت.

  1. مقاله های استدلالی
  2. مقاله های تحلیلی
  3. مقاله های توصیفی
  4. مقاله های مقایسه‌ای
  5. مقاله های علت و معلولی
  6. مقاله های گزارشی
  7. مقاله های تفسیری

    1- مقاله های استدلالی

مقاله های استدلالی دو روی یک مسئله بحث برانگیز را در یک مقاله به نمایش می‌گذارند. یک مقاله استدلالی خوب بایستی شامل استناداتی به محققانی که هر کدام از راه حل‌های منطقی را با دلیل و برهان به نمایش می‌گذارند باشد و نکات مثبت و منفی هرکدام از تحلیل‌ها را اشاره کند. نکته گیج کننده در این نوع از مقاله های این است که نویسنده ممکن است یکی از راه حل‌های مطرح شده را بیشتر قبول داشته باشد ولی در نگارش خود بایستی بی طرف باشد و از بیان احساسات شخصی خودداری کند.


2- مقاله های تحلیلی

مقاله های تحلیلی شامل اطلاعاتی از منابع مختلف هستند ولی تمرکز آنها بر تحلیل دیدگاه‌های مختلف در رابطه با یک موضوع علمی، به جای بررسی یک دیدگاه معتبر است. نویسنده یک مقاله تحلیلی ممکن است روی یافته‌ها، روش تحقیق و یا نتایج محققان دیگر تمرکز کند و مقاله خود را با استفاده از خلاصه‌ای از مقالات دیگر نگارش کند. نویسندگان این مقالات برای محققان آینده فرمت‌های خاصی را برای انجام تحقیقات پیشنهاد خواهند کرد.


3- مقاله های توصیفی

مقاله های توصیفی اغلب توصیف مناسبی برای خود ارائه می‌دهند. نویسندگان این مقالات موضوع خود را از دیدگاه عملی توصیف می‌کنند که معمولاً این توصیف از هر گونه احساسات و یا تحمیل نظر نویسنده به دور هستند. با وجود این که مقالات علمی پژوهشی توصیفی شامل واقعیاتی از منابع مختلف خواهند بود، این اطلاعات بدون تفسیر باقی خواهند ماند و نویسنده تنها به بیان نتایج محققان دیگر بسنده خواهد کرد. نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی از نوع توصیفی به خصوص برای محققانی که علاقه دارند نظر خود را در رابطه با مسائل مختلف بیان کنند مشکل خواهد بود؛ با این وجود نگارش یک مقاله توصیفی خوب، می‌تواند استایل اطلاعاتی با ارزشی را برای بحث‌ها و تفسیرهای دیگران در رابطه با موضوع فراهم کند.


4- مقاله های مقایسه‌ای

مقاله های مقایسه‌ای اغلب برای مقایسه دو نویسنده مختلف و یا داستان‌هایی در یک ژانر مشخص به کار می‌روند. این مقاله های ممکن است در علوم اجتماعی برای مقایسه دو دیدگاه مختلف کاربرد داشته باشد. هم‌چنین در فلسفه از این نوع مقالات برای مقایسه دو طرز فکر از چارچوب‌های فلسفی مختلف استفاده می‌کنند. حتی محققان در تحقیقات کسب و کاری این نوع مقالات را به عنوان مثال برای مقایسه دو استایل رهبری مختلف به کار می‌برند. نکته مهم در رابطه با مقاله علمی پژوهشی از نوع مقایسه‌ای این است که نویسنده بایستی در عین حال که دو دیدگاه مختلف را به طور خلاصه مطرح می‌کند، قسمت عمده مقاله را به بیان نطرات خود در مقایسه دو دیدگاه اختصاص دهد. مقاله های مقایسه‌ای اغلب برای مقایسه دو نویسنده مختلف و یا داستان‌هایی در یک ژانر مشخص به کار می‌روند.


5- مقاله های علت معلولی

مقاله های علت معلولی از انواع مقاله های علمی پژوهشی نتایج ممکن یا قابل انتظار برای یک اقدام و یا سیاست خاص را در یک توالی منطقی پی گیری می‌کنند. این پی گیری بایستی به گونه‌ای انجام پذیرد که مخاطب بتواند به راحتی آن را دنبال کند. یک مقاله علت معلولی خوب که در آموزش و یا کسب و کار قابل استفاده باشد، بایستی بتواند علاوه بر بیان نتایج احتمالی برای یک اقدام خاص، درصد احتمالی وقوع هر کدام از نتایج مطرح شده را نیز با توجه به روند منطقی نتیجه‌گیری‌ها برای مخاطبان ارائه دهد.


6- مقاله های گزارشی

مقاله های گزارشی اغلب به صورت یک یادداشت و یا فرمت کسب و کار ارائه می‌شوند و هدف از نگارش آنها معمولاً ارائه یک موقعیت مناسب به عنوان مطالعه موردی و یا case study است. به عنوان مثال یک مقاله گزارشی ممکن است از طرف یک استاد برای نویسنده سفارش داده شده باشد تا نویسنده بتواند مشکل کلیدی در یک سناریوی کاری یا مطرح کند .


7- مقاله های تفسیری

مقاله های تفسیری از انواع مقاله های علمی پژوهشی اغلب توسط اساتید برای دانشجویان سفارش داده می‌شوند. اساتید معمولاً از دانشجویان می‌خواهند تا با استفاده از دانش تئوری کسب شده در یک کورس آموزشی، بتوانند راه حل مناسبی را برای یک مطالعه موردی خاص مطرح کنند.


روش های تماس
تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02188524117-02188524118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

تلگرام – واتس اپ: 09102340118

اینستا گرام: 118daneshgahcom@

ایمیل: info@118daneshgah.com

پیامک: 50002357


کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری

اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی

موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان
تضمین تعهد و پشتیبانی مستمر


مقالات علمی ترویجی در بسیاری از حوزه‌های تخصصی دارای تقاضای بالایی هستند و این تقاضا از رشد روزافزون انتشارات علمی گوناگون نشات می‌گیرد. بنابراین محققان و دانشجویان می‌توانند با چاپ مقالات علمی ترویجی در مجلات معتبر علمی برای خود ارزش علمی بالایی کسب کنند. با وجود تقاضای فراوان برای این گونه از مقالات، گرفتن پذیرش برای آن‌ها آسان نیست و مجلات معتبر علمی دارای استانداردهای خاصی برای قبول چاپ چنین مقالاتی هستند. برای اینکه شانس پذیرش مقاله خود را در مجلات معتبر علمی افزایش دهیم بایستی روند خاصی را پیش بگیریم و از اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی آگاه باشیم. این اصول دارای مراحلی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

در هنگام نوشتن یک مقاله علمی ترویجی با کیفیت، بایستی با در نظر گرفتن اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی ، اطلاعات را از مقالات مختلف گردآوری کنیم.

1- اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی

اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی دارای ۱۰ قانون کلی است که نویسندگان مقالات می‌توانند با رعایت آن‌ها و پیگیری روند پیش رو، شانس گرفتن پذیرش برای مقاله خود را افزایش دهند.

قانون اول- موضوع و مخاطب خود را انتخاب کنید.

انتخاب موضوع مقاله مرحله بسیار مهمی است؛ با این حال در صورتی که شما چندین سال برای انتخاب موضوع مقاله خود زمان صرف کنید، ممکن است افراد دیگری موضوع مد نظر شما را به ثبت برسانند. ویژگی‌های اصلی یک موضوع خوب به ترتیب زیر است:

  • مورد علاقه خودتان باشد.
  • موضوع مهمی در زمینه تخصصی شما باشد تا مخاطبان را به خود جذب کند.
  • موضوع مشخص و تعریف شده‌ای باشد.

     

قانون دوم- در رابطه با ادبیات موضوع انتخابی خود تحقیق کنید.

پنج توصیه در این رابطه به ترتیب زیر هستند:

  • سر رشته تحقیقات را در دست داشته باشید و آن را دنبال کنید و به دنبال مقالات مورد نیاز خود بروید.
  • لیستی از مقالاتی که امکان دانلود پی دی اف آن‌ها را در حال حاضر ندارید تهیه کنید تا در فرصت‌های بعدی آن‌ها را جست و جو کنید.
  • از یک سیستم برنامه ریزی کاغذی استفاده کنید.
  • لیستی از علت عدم مرتبط بودن مقالات نامربوط به موضوع مورد تحقیق خود را تهیه کنید.
  • تنها به مطالعات در زمینه مورد علاقه خود بسنده نکنید و مقالات پیشین را نیز مطالعه کنید.

قانون سوم- در هنگام مطالعه مقالات مختلف، یادداشت برداری کنید.

به علت اینکه اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی بر پایه تحقیقات پیشین و گردآوری داده‌های آن‌ها است، شما بایستی لیستی از نتایج و چکیده مقالات مروری خود داشته باشید تا در هنگام نگارش مقاله از آن بهره ببرید.


قانون چهارم- نوع مقاله علمی ترویجی را که قصد نگارش آن را دارید، انتخاب کنید.

بعد از مطالعه مقالات مد نظر و منابع قابل استناد و گردآوری اطلاعات از مقالات مذکور، بایستی در رابطه با نوع مقاله علمی ترویجی خود تصمیم بگیرید (تحلیلی، ترجمه‌ای و یا مروری).


قانون پنجم- روی موضوع مورد نظر خود تمرکز کنید.

بدون توجه به نوع مقاله، شما بایستی در هر صورت روی موضوع مد نظر خود تمرکز کنید و از آن دور نشوید. با توجه به این که در مقالات علمی ترویجی شما نیاز دارید برای گردآوری اطلاعات از مقالات مختلفی بهره مند شوید، این موضوع کمی مشکل خواهد بود که بایستی توجه و زمان زیادی صرف آن شود.

در هنگام نگارش یک مقاله علمی ترویجی بایستی روی موضوع مد نظر خود تمرکز کنید و از آن دور نشوید.


قانون ششم- منطقی و ثابت قدم باشید.

یک مقاله علمی ترویجی خوب مقاله‌ای است که تنها گردآوری و یا خلاصه‌سازی مقالات پیشین نباشد و یک روند منطقی در رابطه با نتایج آن‌ها و روند پیشرفت تحقیقات تهیه کند، نکات لازم برای مطالعات آینده را مشخص سازد و در اختیار مخاطبان قرار دهد. پس از مطالعه مقالات منبع نویسنده مقاله بایستی ایده شفافی در رابطه با موراد زیر داشته باشد:

  • موفقیت‌ها و دستاوردهای اصلی توسط محققین پیشین در زمینه مورد مطالعه.
  • مهم‌ترین نکات اختلاف و تعارض بین محققین.
  • سوال اصلی تحقیقات.

قانون هفتم- یک ساختار منطقی پیدا کنید.

اصول نوشتن مقاله علمی ترویجی دارای یک ساختار استاندارد به شکل زیر است که بایستی توسط نویسندگان رعایت شود:

  • عنوان.
  • مقدمه.
  • روش تحقیق.
  • نتایج.
  • بحث و نتیجه گیری.
  • منابع.

قانون هشتم- از بازخوردها بهره مند شوید.

در حین مطالعه مقالات پیشین، انتقادات وارد شده بر کار محققان و روش تحقیق آن‌ها را گرد آوری کنید و سعی کنید در یک روند مشخص و منطقی، به کار سایر محققان در راستای رفع انتقاد وارد شده به طور کامل اشاره کنید و خواننده را در جریان روند تحقیقات قرار دهید.


قانون نهم- موضوع تحقیقی مرتبط خود را انتخاب کنید ولی واقع نگر باشید.

ممکن است مقالات مورد مطالعه شما دارای موضوعات و نتایج مختلف و برخی اوقات متضادی باشند ولی شما بایستی به طور منطقی، با مطالعه تمامی تحقیقات انجام گرفته شده، موضوع مورد نظر را از بین موضوعات مختلف انتخاب کنید.


قانون دهم- به روز باشید ولی مطالعات گذشته را نادیده نگیرید.

امروزه مقالات علمی ترویجی بایستی علاوه بر در نظر گرفتن مطالعات پیشین و روند تحقیقات در یک زمینه به خصوص، از آخرین و جدیدترین تحقیقات انجام گرفته شده در زمینه تخصصی خود و نتایج آن‌ها به طور کامل آگاهی داشته باشند.


روش های تماس

تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02188524117-02188524118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

تلگرام – واتس اپ: 09102340118

اینستا گرام: 118daneshgahcom@

ایمیل: info@118daneshgah.com

پیامک: 50002357



کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری

 

مقاله علمی ترویجی چیست و شامل چه پارامترهایی می‌شود؟

موسسه پژوهشی ماد دانش پژوهان
تضمین تعهد و پشتیبانی مستمر


محققان و نویسندگان مقالات، پس از نگارش یک مقاله علمی قصد دارند آن را در یکی از مجلات معتبر و با ایمپکت فاکتور بالا به چاپ برسانند. شاید یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب مجله هدف جهت ارسال مقاله، اطلاع یافتن از اهداف مجله و نوع مقالات چاپ شده در آن باشد. مقالات معتبر علمی از نظر سطح علمی به دو نوع علمی ترویجی و علمی پژوهشی طبقه‌بندی می‌شوند. همان طور که در مطالب پیشین اشاره کردیم، مقالات علمی پژوهشی به مقالاتی اطلاق می‌شود که نویسنده یا محقق در نگارش آنها با تحقیق بر روی داده‌های خام، ایده جدیدی به جامعه علمی ارائه دهد و تنها به بررسی تحقیقات پیشین بسنده نمی‌کند. در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که مقاله علمی ترویجی چیست و چه تفاوتی با مقالات علمی پژوهشی دارد؟

1- مقاله علمی ترویجی چیست ؟

بر خلاف مقالات علمی پژوهشی این مقالات دارای ایده جدید و نوآورانه‌ای از جانب نویسنده مقاله نیستند و هدف آنها اغلب مرور فرآیند تحقیقات پیشین و مطالعه نتایج آن‌ها در یک حوزه تخصصی به خصوص و موضوع مشخص است. این مقالات نتایج و داده‌های موجود در مقالات پیشین را گردآوری می‌کنند و به طور خلاصه و در یک مقاله جامع آن‌ها را به نگارش در می‌آورند. نویسنده این مقالات هم‌چنین می‌تواند ساختار جدیدی به تحقیقات گذشته دهد و نتایج را طبق نظر خود تفسیر کند. مقالات علمی ترویجی برای خوانندگان خود یک دید کلی از مجموع تحقیقات انجام شده در یک زمینه خاص و نتایج آن‌ها فراهم می‌کند و سعی می‌کند آن‌ها را به زبان خود برای مخاطبان تفسیر کند.

از لحاظ درجه‌بندی نشریات علمی در ایران، بالاترین درجه نشریات دانشگاهی در ایران، مربوط به نشریات علمی پژوهشی است و در رتبه دیگر مقاله‌های علمی ترویجی قرار دارند.

2- انواع مقاله علمی ترویجی

همان گونه که ذکر شد، نویسنده این مقالات ایده اصلی خود را از مقالات و تحقیقات پیشین موجود در یک زمینه تخصصی مشخص می‌گیرند و مطلب جدیدی به جامعه علمی اضافه نمی‌کنند. با این وجود نویسنده مقاله علمی ترویجی می‌تواند به روش‌های مختلفی این کار را انجام دهد که منجر به تولید نوع خاصی از مقالات علمی ترویجی می‌گردد. انواع مقالات علمی ترویجی به ترتیب زیر قابل طبقه‌بندی هستند:

مقالات علمی ترویجی مروری:این مقالات مطالب و نتایج تحقیقات پیشین در یک زمینه بخصوص را در یک مقاله جدید گردآوری می‌کنند و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

مقالات علمی ترویجی ترجمه‌ای: این مقالات معمولاً ترجمه‌ای از یک مقاله علمی معتبر را در یک زبان جدید، در اختیار خوانندگان بومی قرار می‌دهند.

مقالات علمی ترویجی تحلیلی: نویسنده این نوع از مقالات، علاوه بر گردآوری نتایج تحقیقات پیشین در یک موضوع مشخص، نتایج آن‌ها را تحلیل می‌کنند و روش انجام تحقیق و نتایج به دست آمده را به زبان خود تفسیر کرده، در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

در بین انواع مقالات علمی ترویجی، مقالات تحلیلی از ارزش علمی بالاتری برخوردارند و امتیاز بیشتری برای خود و نویسنده خود از منظر رزومه کاری و تحصیلی کسب خواهند کرد.


3- ساختار یک مقاله علمی ترویجی چیست ؟

عنوان مقاله

عنوان مقاله بایستی عبارتی متشکل از حاقل کلمات ممکن باشد که بتواند به صورت جامع و کامل موضوع اصلی مقاله را به مخاطب انتقال دهد.

معرفی

این قسمت شامل معرفی نویسندگان مقاله، ذکر نام آن‌ها، مرتبه علمی آن‌ها، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و فاکس می‌شود.

چکیده

در این قسمت نویسنده بایستی به صورت کلی و بدون ورود به جزئیات خواننده را از موضوع مقاله آگاه سازد و وی را برای مطالعه ادامه متن مشتاق سازد.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به دنبال چکیده در مقاله آورده می‌شوند و شامل کلماتی هستند که بیشترین ارتباط را با متن مقاله دارند و مخاطبان را در جستجوی مقالات مرتبط یاری می‌کنند.

مقدمه

این قسمت شامل معرفی موضوع مقاله و بخش‌های مختلفی آن است که در ادامه مخاطب با آن‌ها مواجه خواهد شد.

تعاریف

در این قسمت متغیرهای مختلف تحقیق با ارائه منابع معتبر و استناد به آن‌ها تعریف خواهد شد.

متن اصلی

این قسمت با تیترهای مختلفی برای مخاطب ارائه می‌شود و برای هر تیتر موضوعات مختلف و مناسب با تیتر مربوط در اختیار خواننده قرار داده می‌شود.


نتایج

در این قسمت با ارائه جداول و نمودارها خواننده از نتایج تحقیقات مختلف آگاه می‌شود و هم‌چنین تفسیر نویسنده از نتایج به دست آمده را نیز دریافت می‌کند.

جمع‌بندی

در این قسمت که به زبان خود نویسنده نگارش خواهد شد، نویسنده بایستی ضرورت تحقیقات انجام گرفته شده و جمع‌آوری نتایج تحقیقات مختلف را در اختیار مخاطبان قرار دهد و کاربرد نتایج به صورت تئوری و کاربردی را برای مخاطب شرح دهد.

سپاس‌گزاری

این قسمت شامل قدردانی از افرادی است که نویسنده را در انجام تحقیقات و نگارش مقاله یاری کرده‌اند.

منابع

در این بخش منابعی که نویسنده در متن مقاله به آن‌ها استناد کرده است به ترتیب حروف الفبا ذکر می‌شود. منابع فارسی بایستی پیش از منابع انگلیسی ذکر شوند.


روش های تماس
تلفن دفتر مرکزی-خطوط ویژه: 02188524117-02188524118

وب سایت: https://www.118daneshgah.com

تلگرام – واتس اپ: 09102340118

اینستا گرام: 118daneshgahcom@

ایمیل: info@118daneshgah.com

پیامک: 50002357


کلید واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دکتری+مشاوره و انجام و نگارش رساله دکتری+مشاوره و انجام پروژه های دانشگاهی+مشاوره و نگارش مقاله کنفرانسی+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشی+مشاوره و+نگارش مقاله ترویجی+مشاوره و نگارش مقاله مروری+فرمت بندی مقاله+سابمیت مقاله+نگارش پایان نامه حقوق+نگارش رساله دکتری حقوق+نگارش رساله دکتری مدیریت+نگارش پایان نامه آموزش زبان انگلیسی+نگارش رساله دکتری آموزش زبان انگلیسی+نگارش پایان نامه ارشد مدیریت مالی +نگارش پروپوزال دکتری حسابداری+نگارش رساله دکتری حسابداری